Direktlänk till inlägg 17 april 2012

Breivik

Av Ulla - 17 april 2012 17:34

Breivik ... ... hade jag inte tänkt skriva så mycket om, men det är svårt att låta bli. Idag tisdag ska han tydligen få tala fritt i en halvtimma.  Eller får han läsa upp en skriven text? Meningarna om vad han egentligen får, går isär i tidningarna som skriver om det. Det kanske är demokratin som ställer krav på att en gärningsman av hans typ ska få det utrymmet, annars låter det som en dum eftergift till det som delvis var hans syfte. Den här tiden  ger honom möjlighet att dra nytta av den mediala uppmärksamhet som hans dåd har förorsakat. Det var väl bland annat just det som han ville få ut av grymheterna. Uppenbarligen njuter han dessutom av uppmärksamheten rent känslomässigt. Detta att äntligen bli sedd av många och  få ikläda sig martyrrollen, åtminstone i egna ögon och  kanske i några andras också tyvärr.   Efter hans uttalande inleds ett fem dagar långt vittnesförhör med honom (!). Det blir ju också förstås en långvarig manifestation från hans sida. Osökt kommer  tanken att en rättegång bakom lykta dörrar skulle ha kunnat vara en del av ett rättvist straff, då hade han inte kunnat skörda frukterna av sitt dåd. Då hade  det tappat lite av hans mening med det. Nu frossar han i uppmärksamheten och triumferar i att allt går enligt planerna.




Jag har svårt med Breivik och att se honom. Han känns som ondskan personifierad, något så hemskt har tagit sin boning i denna människokropp. Jag försöker annars alltid att tänka på att skilja på sak och person, fördöma gärningar - inte  människor, men det blir så svårt med honom.



Tänker på alla anhöriga.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

17

Av Ulla - 17 mars 2017 13:23


           

15

Av Ulla - 15 mars 2017 09:00

       Man lär sig kompromissa. Foträta skor hade jag svurit på att aldrig ha.   Lilla Fruntimret        tack ...

14

Av Ulla - 14 mars 2017 08:45

   ,,,,lycka och lycka och lycka       Lycka är mycket enkelt.   Det är bara god hälsa och ett dåligt minne.   Ernast Hemingway      ...

Av Ulla - 13 mars 2017 10:10


         

12

Av Ulla - 12 mars 2017 13:21


      Tack

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards